Meditatiecirkel

 

Onze hersenen krijgen steeds meer te verwerken. Hierdoor krijgen mensen steeds meer behoefte aan rust en ontspanning. Meditatie schenkt je een dankbaar rustpunt in je leven. Het centrale thema is bewustzijn ontwikkelen in het hier en nu. Observeren is de essentie van meditatie. Door het vaker te doen ontdek je langzaam wat in meditatie zijn met je kan doen. Vertragen, onthaasten, weer in contact komen met het leven zelf.  Je raakt meer bewust, meer ontspannen en meer in balans.

 

In de kring oefenen we verschillende houdingen, lopen, staan, zitten. De zin of onzin van een speciale plaats om te mediteren. Waarom mediteren, wat zijn de effecten? We bespreken verschillende passieve en actieve meditaties, maar het belangrijkste is dat we ze ondergaan, zodat je voor jezelf kunt bepalen wat het beste bij je past.

 

De oefening

Als je een fles troebel water lang genoeg laat staan, zakt de troebelheid naar de bodem en wordt het water vanzelf helder. Als je jezelf op een kussen neerzet en lang genoeg blijft zitten, gebeurt hetzelfde, troebelheid zakt en er komt een bepaalde helderheid en rust, zowel mentaal als fysiek.

 

Het enige wat je daarvoor kunt doen is jezelf met rust laten. Iedere keer als je de fles oppakt om te kijken hoe het ermee staat, rakel je de troebelheid weer . En we zijn geneigd om onszelf iedere keer weer op te pakken”en ongeduldig te constateren;

helemaal geen rust, alleen verwarde gedachten.

 

Bereid zijn om te zitten te midden van chaos en verwarring, dat is  de niet zo makkelijke oefening van zen-meditatie. Zen geeft veel cadeautjes; rust en concentratie, zul je daar zeker bij vinden, maar dat vraagt inzet en overgave en jarenlange oefening. Wij beginnen hier gewoon met oefenen.